Mål med 10. klasse

10. klasse henvender sig til dig, som efter at have afsluttet grundskolen, har behov for yderligere faglig kvalificering og afklaring af uddannelsesvalg for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse. Der er derfor i 10. klasse fokus på, at du bliver parat til videreuddannelse.

Uddannelsesparatheds-vurderingen er en samlet vurdering af dine faglige, personlige, sociale og praksisfaglige forudsætninger.

Personligt:
Du skal være motiveret for uddannelse og have lyst til at lære. Du skal kunne arbejde selvstændigt, bl.a. ved selv at gå i gang med at løse opgaver. Du skal møde til tiden og have lavt fravær. Du skal være parat til at træffe valg, bl.a. ungdomsuddannelse. Du skal være ansvarlig, og vise at du kan overholde aftaler, lave lektier og aflevere opgaver til tiden.

Socialt:
Samarbejdsevne: Du skal kunne løse opgaver sammen med andre. Du skal overholde fælles aftaler. Du skal deltage i undervisningen og være en del af fællesskabet. Du skal have respekt og forståelse for andre mennesker. Du skal kunne samarbejde med mennesker der er forskellige fra dig selv.

Fagligt:
Gennemsnittet af alle standpunktskarakterer skal være mindst 4,0 til HF. Mindst 2,0 i standpunktskarakterer i dansk og matematik til EUD/EUX. Gennemsnittet af alle standpunktskarakterer skal være mindst 5,0 til STX, HHX og HTX.

Praksisfagligt:
Du skal udvise praktiske færdigheder og kreativitet. Du skal have arbejdskendskab arbejdspladsfærdigheder og virketrang. Du skal have værkstedsfærdigheder. Du skal have færdigheder i at kunne skifte perspektiv mellem del og helhed. Du skal have færdigheder i at kunne anvende teori i praksis.