Ordblindeundervisning

Ordblindeundervisning på 10. klassecenteret

Vi har på 10. klassecenteret fokus på at hjælpe de elever, der har udfordringer med at læse og skrive i skolen og i hverdagen.
På 10. klassecenteret bliver alle elever danskscreenet. Det gør vi for at se, om eleven evt. skal tilbydes en ordblindescreening.
Er eleven ordblind og ønsker at deltage i ordblindeundervisningen, kan dette vælges som et tilbudsfag i perioden oktober til november.
Ordblindeundervisningen erstatter et tilbudsfag, således, at eleven ikke får flere undervisningstimer om ugen ved at vælge ordblindeundervisning.
Undervisningen er forpligtende og det betyder, at eleven maksimalt må være fraværende 3 gange i forløbet. Undervisningen foregår i samarbejde med VUC og tager afsæt i den enkelte elevs behov.

Ordblinde elever er berettigede til ekstra tid til eksamen.

Hvorfor ordblindeundervisning:

• Små hold- max 7 elever på hvert hold.
  • Der udarbejdes en undervisningsplan i fællesskab med eleven.
  • Fokus på strategier, der gør dem i stand til at få en lettere skolegang.
  • Gratis IT-støtte, der blandt andet kan bruges til eksamen. (Intowords til computer og telefon, Appwriter til computer og telefon)

Mange ordblindeelever kan opleve disse vanskeligheder:

• Langsom læsehastighed.
  • At læse og forstå indholdet
  • At skrive sætninger. Sætninger giver måske mening i hovedet, men det kan være svært at få det skrevet ned.
  • Ombytning af bogstaver.
  • Ordenes lyde. Herunder stumme bogstaver og endelser