Rygepolitik

10. klassecenter Frederikshavn

Jf. gældende lovgivning i Danmark, er der totalt rygeforbud på alle skoler og ungdomsuddannelser.
Der må således ikke ryges på skolers og ungdomsuddannelsers matrikler (dette gælder også E-cigaretter og anvendelsen af snus).
Det er 10. klassecenter Frederikshavns politik at være aktiv i arbejdet med at nedbringe antallet af unge rygere.

Dette ved en aktiv indsat på tre områder

1. Sikre røgfrie miljøer
  2. Forebygge rygestart
  3. Støtte rygestop.

I en aktiv og sammenhængende tobaksindsats er centret med til at sikre, at unge møder en klar holdning til tobak/rygning samt møder gode voksne rollemodeller. Målet er at skabe et miljø og en kultur, hvor rygning ikke er normen, og hvor omgivelserne ikke stimulerer de unge til at ryge.

• Alle elever der er interesseret i og motiveret for at deltage i et rygestopkursus tilbydes et kursusforløb i samarbejde med Frederikshavn kommunes Ungdomsskole.
  • Ved overtrædelse af rygeforbuddet vil der blive givet en advarsel.
  • Ved gentagelse af overtrædelse af rygeforbuddet, vil eleven blive kaldt til samtale ved lederen af 10. klassecenter Frederikshavn. Forældrene vil blive orienteret om denne samtale samt elevens gentagende overtrædelse af rygeforbuddet.
  • Der vil, ved gentagende overtrædelse af rygeforbuddet, blive iværksat sanktion i forhold til gældende praksis på centret.